Da eleverne i 2B møder mandag morgen fortæller jeg dem, at der er sket noget rigtig uheldigt.
Henning (skoleleder) har glemt sine nøgler på skolen i weekenden, og de er nu blevet låst inde i boxen.
MEN... Vi har fået at vide, at der i 2B's klasselokale er nogle ledetråde, der kan hjælpe med at få låst de mange hængelåse op.
2B er naturligvis klar til at hjælpe med at løse denne opgave.
Eleverne finder 4 ure i klasseværelset samt et ark med cirkulære huller.
Urene skal lægges, så de passer til hullernes størrelse.
Tidspunktet på urene giver koden til en hængelås (4-1-9-5).
Du kan hente filen her.
Flasken står fremme... Men indtil den er blevet åbnet, kan eleverne ikke vide, hvad de skal bruge indholdet til (transparenten med trekanten til løsning af næste opgave ligger sammerullet i flasken).
Koden til denne finde er eleverne ved at nærstudere et billede, hvorpå der med næsten usynlig skrift er skrevet en kode (4-1-1).
Når både transparanten og det grønne ark med de mange cifre er fundet, skal lynene på arkene give et praj om, at de to ting hører sammen.
Lynene skal ligge ovenpå hinanden, så vil koden være inde i de tre cirkler på trekantens spidser (2-8-0).
Du kan hente filen her.
Mange puslespilsbrikker ligger rundt omkring i lokalet. Når der blot mangler 4 brikker, kan uv-lygten hjælpe med at sætte de synlige cifre i rigtig rækkefølge til en kode.
Puslespillet er et billigt pap-puslespil, som jeg har spraymalet hvidt og derefter dekoreret med geometriske figurer. Jeg forventer at kunne bruge puslespillet på en anden maåde senere.
I klasseværelset er placeret nogle centicubes.
Antallet af hver farve angiver koden.
Husk at det skal være tydeligt, hvad der er op og ned på arket, så tallenes læseretning passer til koden.
Du kan hente arket her.
På et nyt billede på opslagstavlen i klassen er nogle tal næsten usynlige... Men kigger man rigtig godt efter, så ses tallene 4 1 1 øverst til højre på det grå bjerg.
Du kan hente billedet her.
Disse 4 kort skal eleverne finde og herefter addere/sætte sammen til et firecifret tal, som også er en kode.
Du kan hente filen til denne opgave her.
Eleverne samler taltavlen, der er klippet i flere stykker.
Når de har samlet alle delene, er der to huller i tavlen. Disse to tal udgør en kode til en hængelås.
Du kan hente taltavlen her.
Da boxen var blevet låst op, gik vi sammen til kontoret og fik afleveret nøglerne.
Der var naturligvis ros til alle :-)