Skolelederens julehumør er forsvundet, og Professor Houdini har skrevet et brev, hvor han fortæller, at der i boxen ligger et brev, som fortæller, hvordan eleverne kan få skolelederens gode julehumør tilbage.
og det vil de rigtig gerne hjælpe med.
Eleverne finder denne QR-kode, der i første omgang ikke giver så meget mening.
Efterhånden som de får kigget lokalet igennem dukker der også nogle puslespilsbrikker på (se foto herunder). På disse er der graveret nogle koordinatsæt.
Koordinatsættene refererer til dette koordinatsystem, og bogstaverne giver en kode til en af hængelåsene.
Hent QR-koden til ophæng i klassen her.
Dette koordinatsystem dukker på, når QR-koden herover scannes.
Brikkerne til at finde de rigtige koordinater ud fra.
Eleverne skal samle taltavlen, der er klippet ud som et puslespil. Der mangler dog to tal - og disse to er koden til en hængelås (1-2-3-6).
Du kan hente filen til opgaven her.
I en tegnebog er der penge.
Det drejer sig om et trecifret beløb, som er i mange forskellige mønter og sedler.
Det trecifrede tal er koden til en hængelås.
Fire balloner sættes op i klassen.
I hver af disse er en lille seddel, der sættes sammen til sætningen:
KIG UNDER HANNES SKO
Under skoen har jeg tapet en nøgle fast.
Nøglen bruges til at låse en pengekasse op med.
I pengekassen ligger en lille uv-lygte, som bruges til at finde en kode i en bog.
På en af siderne i en bog, som ligger "tilfældigt" fremme, er der markeret bogstaver med en uv-tush. Tushstregen bliver tydelig, når der lyses på siden med uv-lygten.
Bogstaverne giver koden til en hængelås.
På klassens opslagstavle hænger "pludselig" et nyt billede. Der skal virkelig kigges godt efter - men på selve billedet er der skrevet en tre-cifret talkode (4-1-1).
Du kan hente billedet med koden her.
Når eleverne har fået åbnet alle hængelåse kan de åbne boxen.
Deri ligger et brev til dem, som du kan se her ved siden af.
Så blev det alligevel jul!